mandag 13. juli 2009

Kriss presenterer ukens meny


Hvis jeg bare skal fortelle hvor lite penger jeg bruker på mat blir det mer breialt enn informativt. Vi tar en kjapp gjennomgang av ukens meny:

Middag:
Chili con pollo à la egg.no (2 dager)
Grønnsakssuppe med poteter à la matoppskrift.no (2 dager)
Bruschetta med kylling á la egg.no
Wok med kylling á la egg.no (2 dager)

Frokost/lunsj/evt. kveldsmat:
Hjemmebakt brød (takket være den nye brødbakemaskinen min) med ulikt pålegg: Syltetøy, leverpostei, egg i ulike varianter.

Drikke
Kaffe, saft (jeg spanderte på meg selv både Fun Light med eple/pære og god gammeldags Husholdningssaft - dette er tatt med i beløpet i forrige post), vann og evt. te om jeg får lyst på. Det får jeg sjelden lyst på - men jeg har te, altså.

Kommentarer:
1) Jeg kjører noen av middagene to ganger. Dette for å spare tid. Tid er penger. Jeg lager dobbelt opp den ene dagen, spiser halvparten, kjøler ned/fryser (alt ettersom hva slags mat det er) den andre halvparten og har klart til neste gang.

2) Grønnsaksuppen er en perfekt anledning for å få brukt opp en del av grønnsakene jeg satt igjen med fra forrige uke.

3) Det blir en del kyllingmat fordi jeg har mye kylling i fryseren fra forrige uke (kostnaden for disse er forøvrig iberegnet denne ukens matforbruk). Ja, det holder seg en stund, men jo lenger noe ligger i fryseren, jo mindre lyst får man til å bruke det. Dessuten er det dumt å kjøpe mer kjøtt når man allerede har.

4) Syltetøy er alltid lurt å ha i kjøleskapet. Det holder seg en god stund og er greit å ha i backup (mer om backup-mat en annen gang).

5) Kaffeposten kostet 6 kr. Jeg vet at dette gjør vondt å lese for Sverre, baristakompis, men jeg har faktisk funnet på et kaffekompromiss. Mer om dette ved en passende anledning.

Bildet er lånt fra egg.no

6 kommentarer:

  1. SV: Hehe, er ikke det bare koselig da? :-)

    SvarSlett
  2. SV: takk ! egentlig står jeg på et sånt lekeapparat og knytter neven, men det var kanskje ikke så lett å se, haha : )

    SvarSlett
  3. SV: Takk takk, men jeg går nok aldri lei av glass du.. En av mine lidenskaper..

    SvarSlett
  4. Hvorfor svarer folk i andres blogger og ikke i sin egen? Der folk sier hei, liksom? Kan du forklare, Knuslete Kriss?

    SvarSlett
  5. Må man skrive SV: i alle innlegg her? Jeg ser at Linn har fått fritak, men hva med meg?

    Jeg er sjokkert over at kaffen kostet 6 kr. Det er for billig til at det er godt for noen. Bøndene tjener for lite til å sende barna sine på skole, så de kommer til å sulte i enda en generasjon. Mellommennene får ingenting og sulter. Det norske kaffebrenneriet, Ali, eller noe, tjener nok nok da det er snakk om et ganske stort volum. Samme er det vel med mellommmennene også. Men Rimi kan umulig tjene mer enn 2-3 kroner på deg, og du får vond kaffe.

    SvarSlett