mandag 13. juli 2009

Kriss handler mat og innfører kjøttfrie middager

Forrige uke begynte jeg forsiktig med å ...
  • Planlegge ukens måltider før jeg handlet
  • Skrive handleliste
  • Handle for en hel uke
  • Velge butikkens egne billigmerker fremfor dyrere merker (Jeg fant forresten ut at hårsprayen til Bunnpris er søppel)
  • Lære hvordan grønnsaker skal oppbevares, for at de skulle holde til jeg fikk spist dem.
Allerede her sparte jeg 332,50 kr i forhold til hva jeg ville brukt før, men denne uken strammet jeg til enda noen hakk med følgende punkter:
  • Jeg handlet på Rema 1000, som i følge Dinside.no er den billigste matbutikken
  • Jeg valgte matretter med litt billigere ingredienser
  • Jeg innfører to kjøttfrie middager i uken.
Det siste punktet er kanskje det viktigste. Kjøtt er dyrt og hvis vegetarianere klarer seg uten kjøtt konstant, burde jeg klare det i to av sju dager. Vel, jeg styrer faktisk ikke helt unna - på brødskiva har jeg kjøtt. Det blir grønnsakssuppe to dager denne uka. Sunt og enkelt! En dag skal jeg prøve meg på Borsjtsj også - deilig østeuropeisk rødbetsuppe - men ikke denne uken.

Så, hva koster ukens matrasjoner? 375,50 kr. Forrige uke brukte jeg 542,50 kr og før jeg ble økonomisk brukte jeg omtrent 875 kr i uka.

Det vil si at jeg nå sparer 499,50 kr i uka!

Da er vi oppe i nesten 2000 kr spart i måneden.

Og det er bare på mat. Hoho, jeg elsker dette prosjektet. Mat er/var riktignok en av mine to store utgifter, så at det er mye å spare her, skulle bare mangle. Men, likevel. 2000 kr! Den andre store utgiften er forøvrig tobakk. Jeg kommer tilbake til det. Jeg lover.

PS: På Rema 1000 plukket jeg også med meg en pakke med 5 små plastbokser jeg kan ha overskuddsingredienser i - lur måte å få dem til å vare lenger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar