mandag 27. juli 2009

Kriss går hardkjernet til verks

(jeg er trøtt og gadd ikke legge inn bilder)

Ting tok en ny vending i dag. Eventuelt to vendinger, om du vil. Begge vendinger har blitt utprøvd tidligere - med varierende hell. Jeg ønsker meg selv lykke til uansett.

1) Water on the smoke
Det dårlige Pink Floyd-ordspillet handler om røykeslutt. Jeg slutter i morra. Da jeg kom hjem fra Russland med en kartong røyk, slo det meg at en kartong sigaretter er mange sigaretter. Jeg bestemte meg for å røyke opp kartongen - og slutte. Nå er det en halv pakke igjen og jeg gleder meg.

Ikke bare gleder jeg meg - jeg har også troa. Takket være, absurd nok, Paul McKenna. Mannen som på 90-tallet underholdt oss med hypnoseshow, gikk lei av underholdningen og bestemte seg for å bli søkkrik på desperate mennesker. Desperat etter søvn? Kjøp cd-en "Sleep like a log" (den funker, jeg har aldri hørt alle 20 minuttene). Desperat etter å stumpe sigaretten en siste gang? Kjøp "Quit smoking today".

Sist jeg prøvde sistnevnte hypnose-på-disc, klarte jeg meg mye bedre enn ved tidligere røykesluttforsøk. I korte trekk: Han tuller først med hodet ditt og hjernevasker deg så underbevisstheten får litt negative vibber i forhold til sigaretten. Sist jeg gjennomførte introen lagde han så negative vibber at jeg kastet opp. Digg.

Etter introen skal man høre på en 20 minutter lang sak hver eneste dag, i minst to uker. Jeg hørte på den fire dager på rad, klarte meg finfint uten noe særlig abstinenser - glemte å høre den femte dagen. Sprakk. Here we go again.

Innlegget begynner å få litt lengde. Du tror kanskje det nærmer seg slutten? Har du allerede pusset tennene og tatt på pysjen? Driti ut! Rull ut den røde løperen for andre vending:

2) Kriss skal krympe
Som jeg var inne på i gårsdagens innlegg, var jeg lei av komplisert og billig mat. Jeg ville ha det enkelt og billig. Det tok dessuten kjedsommelig lang tid å planlegge hele ukens matinntak.

Parallellt med dette, har jeg i det siste blitt mer og mer oppmerksom på alt dette som henger og slenger mellom huden og innvollene mine. Det må bort. Alle "plott inn at du veier 121,5 kg og at du er 181 cm høy, og vi skal si deg hvor mye du har driti deg ut"-tester, forteller det samme: Jeg dreper meg selv på en lite knuslete måte.

I likhet med sigarettene, er dette med vektreduksjon noe jeg har forsøkt meg på flere ganger. En gang gikk jeg ned 20 kg, en annen gang 30 - begge gangene på innmari kort tid. Hva skjedde i ettertid? Vel, les forrige avsnitt.

Så, man investerte litt. Vektklubben.no. Tata! For første gang i mitt liv skal jeg høre på ekspertene: Jeg går inn for å krympe sakte. De 30 kiloene jeg sist brukte 10 uker på, skal jeg denne gangen ta på 30 uker.

Dette har ingen direkte sammenheng med knusling. Men:
- Vektklubben setter opp ukesmenyene for meg (og mye av det er kjapp og enkel mat).
- Jeg har TO grunner til å droppe de kjappe løsningene (knusling og krymping)

Mulig matshoppinga blir litt dyrere enn ved mine nøye planlagte ukesmenyer, men når ukesmenyene uansett ble så kompliserte å følge at jeg feila - Jepp, da blir den tilsynelatende billigste løsningen dyrere uansett.

Disse to vendingene vil innebære to nye grunner til å oppdatere bloggen. Jeg gratulerer dem som liker oppdateringer.

3 kommentarer:

  1. Og du trenger ikke å være bekymret for at du har få kommentarer. Jeg leser alt du skriver!

    SvarSlett
  2. Heia Kristian! Og gratulerer med innflytting i ny leilighet.

    SvarSlett