søndag 12. juli 2009

Kriss kommer med en forklaring og gir en oppsummering

Takk for sist! Det er bare å beklage at ordene har vært fraværende de siste dagene, men jeg fant plutselig ut at jeg ikke har noe sted å bo om tre uker. På sett og vis kan man si at det ville vært mest økonomisk å akseptere hjemløsheten og finne seg et telt, på den annen side synes jeg det er fint med vegger og tak og den slags. Derfor har jeg brukt litt tid på leilighetsjakt.

Jeg kan imidlertid roe bekymrede lesere: Jeg har vært økonomisk selv om jeg ikke har skrevet om det. I stedet for å lage ørten enkelt-innlegg, tar jeg en oppsummering her:

1. Kriss rekker ikke spise hjemme og gjør et kompromiss
Her om dagen dro jeg rett på kino etter jobb: Minikinomaraton, først Duplicity og så Antichrist. Artig miks. Uansett: Jeg rakk ikke hjemom for å spise økonomisk middag. Hvor mange økonomiske alternativer har man i området rundt Klingenberg? Få. Burger King? Sukk, ja. Men! Meny? Nei. Jeg hadde vann på flaske og trengte ikke et av de eksklusive pappkrusene med utvannet brus. Pommes frites? De metter ikke og smaker ikke spesielt godt heller. Det ble en BBQ-baguette med vann, samt et medbrakt eple til dessert.

2. Kriss finner ut at tid er penger
Jeg forsov meg en dag og måtte ta taxi til jobb. 160 kr ut av vinduet. Tid ER faktisk penger. Har man dårlig tid må man, som under punkt 1, kjøpe ferdigmat. Det er dyrt. Har man dårlig tid, rekker man ikke avle sauer, klippe ulla, lage garn og strikke klærne sine selv. Man må kjøpe ferdigklær. Har man dårlig tid, rekker man ikke ta utdanning som tv-tekniker, for så å bygge flatskjermen sin selv. Man må kjøpe ferdig-tv.

For å lette litt på trykket, har jeg bestilt boken Richard Templars bok How to Get Things Done without Trying Too Hard. Jeg skal blogge litt om mine lærdommer derfra.

3. Kriss har bakt mer
Jeg har bakt tre ganger denne uken. Hvor mange ganger jeg har kjøpt brød/rundstykker denne uken? Ingen! Jeg er imponert. Jeg lever fortsatt på den første posen med sammalt hvete og posen med fint hvetemel. Baking er superøkonomisk!

4. Kriss glemmer igjen lommeboka si på jobb
Dette var egentlig ikke noe triks. Men fordi jeg glemte lommeboka på jobb på fredag, har jeg ikke hatt tilgang på penger siden den gang. Jeg skal på jobb i kveld. Lommeboka mi savner meg, men jeg savner ikke den.

5. Kriss utnytter sine venner
Kjenner du noen med gode frynsegoder på jobb? Bruk dem. Neida, ikke bruk dem. Bare pass på å ikke bli uvenner med dem. Neida. Det jeg mener å si er at det er praktisk å gå på kino med venner som jobber på kinoen. Dette er ikke et triks, bare en frynsegode. Neida. Joda. Fnis.

6. Kriss drikker kaffe hjemme hos noen

Det er ikke nødvendig å gå på kafé for å hygge seg med venner. Det er nemlig slik at mange har en egen kaffetrakter hjemme hos seg. Bare hør med din vennekrets og du vil bli overrasket over hvor lett tilgjengelig kaffe faktisk er. I dag skal jeg besøke Linn og drikke kaffe inni leiligheten hennes. Hun har katt. Det har ikke kaféen.

1 kommentar:

  1. Jeg vil anbefale deg å kjøpe en pose med spesialkaffe. Det koster fra 50 til 200 kr per 250g, men du får fire liter kaffe som tilsvarer 4 til 16 kr per kopp med eksellent kaffe som smaker mye bedre enn kaffe fra 7-11. Problemet er at det er en del ganger dyrere enn kaffe fra rimi, men det er mange ganger bedre, og du kan drikke mindre kaffe fordi du er fornøyd etter én kopp.

    Sverre
    Barista og smaksforkjemper

    SvarSlett