søndag 5. juli 2009

Kriss handler mat og må tisse

For første gang i mitt liv har jeg handlet inn mat for en hel uke. Jeg er utslitt.
  1. Bunnpris egner seg ikke for storhandel, ettersom de ikke har handlevogner. Jeg måtte gå to ganger og Bunnprisdama lurte på om jeg skulle ha fest. Det skulle jeg ikke, jeg skulle bare spise. I en uke.
  2. Jeg måtte skrive handleliste, hvilket skulle vise seg å være en ny form for kabal - i hvert fall når man skal bruke triks i tillegg. Mer om dette snart.
  3. Jeg måtte bære veldig tunge bæreposer hjem.
  4. Jeg vimset masse rundt i butikken for å finne alt jeg hadde på handlelista. Når man handler på impuls, tar man bare det man ser. Lettere.
  5. Jeg måtte veldig tisse. I hvert fall på første tur. Mer om hvorfor snart.
Så, hvilke triks tok man i bruk i dag?
  1. Som nevnt: Jeg kjøpte mat for en hel uke og sparte tid samtidig som jeg sparte penger på impulskjøp jeg slapp å gjøre.
  2. Jeg planla hele ukens matinntak ned til minste detalj. Det var dette som tok tid. Lang tid. Kravet var at jeg ikke skulle måtte kaste mat, hvilket betød at dersom jeg bruker en halv boks kesam den ene dagen, må jeg finne en rett som trenger en halv boks kesam neste dag. Jeg ble god venn med matprat og innså følgende: Å spare penger vil gjøre meg til en bedre kokk. Jeg gleder meg til alt det spennende jeg skal spise denne uken. Alt dukker selvsagt opp her.
  3. Jeg hadde dårlig tid da jeg handlet og rakk ikke ta med meg annet enn det jeg hadde på handlelista. Hvordan får man dårlig tid på en søndag? Man drikker veldig mye kaffe og vann, venter litt og går til butikken. Er timingen rett, må man veldig tisse mens man handler og man vil helst bare gjøre seg ferdig og komme seg hjem.
  4. Jeg leste meg opp på hvordan ulike typer frukt og grønt skal oppbevares for å holde lengst mulig. Jeg kom frem til at det var ganske lett: Det meste kan man legge i kjøleskapet.
  5. Av de varene det fantes billigmerker, kjøpte jeg billigmerket.
Og, så det store spørsmålet. Hvor mye har jeg spart på dette? Jeg skal regne det ut NÅ, så jeg er spent. Før var matshoppinga mi omtrent slik:
  • Frokost og lunsj ble kjøpt på vei til jobb. Rundstykker og pålegg. Dette er billigere enn ferdigbaguetter, men rundstykker er fortsatt ikke tidenes mest økonomiske bakevare (å kjøpe i hvert fall): ca 40 kr
  • Kaffe på 7-Eleven: 20 kr (heretter lager jeg den selv og har med på termos)
  • Middag: ca. 40 kr (mye frossenmat på vei hjem fra jobb)
  • Diverse drikke: ca. 25 kr
Totalt blir dette sånn ca. 125 kr hver dag. Og nå?

....

Sånn, ferdig med å regne. 77,50. Jeg sparer penger OG får bedre og sunnere mat. Dette er fabelaktig! Jeg liker økonomisk.

Heretter vil jeg spare sånn ca. 332,50 kr i uka på mat.
Det er 1330 kr i mnd, det. Hoho!

Og dette er uten å egentlig spare inn på noe som helst - jeg bare planlegger bedre. Senere skal jeg teste ut flere innsparinger på matfronten, men 332,50 spart får holde denne uka.

2 kommentarer:

  1. Fantastisk! Jeg har bare et lite ukeshandletips! Velg den samme matbutikken hver gang og når du veit hvor nesten alt i butikken står; skriv handlelista med varene i sortert rekkefølge (ut ifra plasseringen i butikken). Man føler seg supernerd og ganske smart og handlingen går mye raskere :D

    SvarSlett
  2. Takker for flotte tips! :) Jeg velger meg Rema 1000 på Bislett. Den skal jeg kunne. Og jeg var faktisk så instinktivt (shit, det ordet kan man rote seg bort i) nerd at jeg sorterte varene på lista ut fra hva jeg antok sto sammen, men jeg tok litt feil. Pesto sto ikke sammen med salsasaus. Salsasaus burde forresten forkortes til salsasa. Mye triveligere :)

    SvarSlett