mandag 13. juli 2009

Kriss får en god idé

En evaluering av forrige ukes mathandel kommer senere i dag, men først vil jeg ta for meg dette med brød. Hjemmebakt brød.

På dette området har jeg erfart tre ting:
  1. Hjemmebakt er godt
  2. Hjemmebakt er svært billig
  3. Hjemmebakt tar tid
Hvis du studerer punktene, vil du oppdage at de to første punktene er fine, mens det tredje punktet er litt kjipt. Så kjipt at det på et eller annet tidspunkt vil kunne medføre at jeg faller hen til fremmedbakt brød igjen.

Dette problemet medførte en tankerekke, bestående av to tanker:
  1. Hvis jeg kjøper en kjøkkenmaskin som kan blande og elte deigen for meg, er mye tid spart og jeg kan bake større brød og flere brød.
  2. Hvis jeg kjøper en kjøkkenmaskin som i tillegg tar seg av heving og steking, vil jeg kun trenge å putte i ingredienser, vente - og så spise. Jeg slipper å feie opp mel fra benk og gulv også.
Brødbakemaskin! (legg til passende himmelsk "aaaa" her.)

Etter å ha gjort litt research på internett, fant jeg ut at Wilfa BMA25 vil være et godt valg. Den koster en tusenlapp på Lefdal og kan bake lengre brød enn andre brødbakemaskiner.

Best av alt: Jeg kan fylle og stille inn maskinen på kvelden slik at den har et nystekt brød klart akkurat når jeg står opp.

Vil det lønne seg?

Sammenlignet med hjemmebakt brød på den gammeldagse måten: Nei.

Sammenlignet med butikkjøpt brød? Ja.

Jeg spiser mye brød, og etter et halvt års tid vil utlegget være tjent inn - og ut fra hva jeg leser fra fornøyde kunder, har disse hatt maskinen i i hvert fall 1,5 år, så denne maskinen vil kunne spare penger for meg i lang tid.

Såremt jeg får tid, skal jeg ta meg en tur til Lefdal og kjøpe brødbakemaskin i dag. Men, jeg har også andre ting jeg må rekke - jeg skal jo tjene 500 kr på en halvtime. Mer om dette i en annen post.

3 kommentarer:

  1. Jeg tenkte på det der med brødbakemaskin i går og håpet du ville lage et innlegg om det! Hurra! Kanskje jeg skal kjøpe en jeg også.

    SvarSlett
  2. Great! Vi kan ha brødbakemaskinklubb og møtes en gang i uka med brødbakemaskinene.

    Jeg glemte å nevne at, sett bort fra pris, var dette en av de to beste brødbakemaskinene i TV2s test for noen år siden. Vinneren kosta bare 500 kr, men den får man ikke tak i lenger. Dessuten lagde vinneren bare små brød.

    SvarSlett
  3. Jeg har brødbakermaskin og bruker den mye. Men min baker for småbrød som gjør at jeg må lage ett nytt brød pr dag. Derfor har jeg nå begynt å bruke maskinen kun til å elde deigen, så har jeg deigen i en brødform og steker den i steikeovnen. Brødet blir faktisk bedre av dette. litt mer styr, emn da har jeg brød i flere dager.
    Tips: i min brødbakermaskinoppskrifthefte, står det ofte smør/ olje. Har funnet ut at ved å bruke rapsolje holder brødet seg lengre og blir ikke så fort tørt som det gjorde når jeg bruker smør.

    SvarSlett