torsdag 15. april 2010

Kriss + Champix = Røykeslutt

Hei! Takk for sist. Her er jeg igjen. Nå skal jeg slutte å røyke. Med meg på laget har jeg Champix, et medikament som tusler opp i hjernen og lukker kjeften på de tøffe hjernecellene som liker nikotin.

Var hos legen i dag. Han hadde nettopp sluttet å røyke selv, uten medisin. Hans triks var å være gift med ei dame som ikke ville la ham røyke. Derfor måtte han sykle langt uti skauen hver gang han skulle smugrøyke. Det ble han sliten og svimmel av, så da mista han hele lysten.

Jeg forklarte ham at jeg både er singel og ugift, så han gikk med på å skrive en resept på Champix til meg. Legen mente at dette var den viktigste avgjørelsen jeg har tatt, og kommer til å ta, i livet mitt. Han ville heller anbefale meg å fyllekjøre enn å røyke.

Prisen for Champix kommer i to omganger - først 750 kr for startpakka som varer i en måned, deretter bivirkningene. Jeg vet ikke hvor utsatt jeg blir for bivirkninger, men jeg har tatt min første tablett og merker egentlig ingenting. Kanskje litt ør i hodet, bare - men det er bare kos. Som å ha drukket én øl. Ellers er det vanlig å bli utsatt for hodepine, kvalme, dårlig søvn og mareritt. Men det tåler jeg. Det viktigste er å få stumpa røyken.

Behandlingen varer i utgangspunktet i 3 mnd, men det anbefales å vurdere å ta medisinen 3 mnd ekstra, så man er sikker på å ha kommet ut av de dårlige vanene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar