fredag 16. april 2010

Bivirkninger

Champix går opp i hjernen og endrer på ting der. Hjernen er en komplisert sak hvor ting kan gå galt, og som et resultat av dette, følger det med en lang liste over mulige bivirkninger i Champix-pakken. Den er så lang at Statens Legemiddelverk har satt den på overvåkningslisten sin. Heldigvis er det få som opplever de styggeste bivirkningene, og avdelingsoverlegen ved Legemiddelverket mener at det viktigste er å få røykerne til å stumpe røyken. Så, ja, vi kjører på.

Av mulige bivirkninger, kan man nevne panikkangst, aggresjon, irrasjonell oppførsel,  halusinasjoner, depresjoner og selvmordstanker. Men, ta det med ro - dette er svært sjeldent.

Jeg ser ut til å være heldig. De vanligste bivirkningene er søvnløshet, kvalme og hodepine. Jeg er ikke kvalm, jeg har ikke hodepine og jeg er ikke søvnløs - tvert i mot: Virker som om jeg har fått tildelt bivirkningen trøtthet. Jeg blir tidlig trøtt på kvelden og sover som en stein. Det er ganske digg! Drømmer litt merkeligere drømmer (som også er en vanlig bivirkning), men det overlever jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar